Manipulacja w reklamie

Jaki wpływ na Twoje wybory ma reklama w mediach? Czy znasz mechanizmy stosowane w reklamie? Zdajesz sobie sprawę z tego, jak często jesteś nieświadomie manipulowany? Czy masz świadomość tego, że na Twoje wybory konsumenckie, a zatem na wydatki, a przede wszystkim również na potrzeby ma wpływ nie tylko jakość towaru, ale także cała marketingowa otoczka wokół produktu?

Dlaczego są marki, których zakup uważasz za wstydliwy, a inne masz ochotę wręcz zaprezentować innym: nosząc je na koszulkach, torbach, wybierając konkretne modele samochodów itd? Czy czujesz nić porozumienia pomiędzy Tobą a innymi użytkownikami Twojej ulubionej marki albo czy jesteś w stanie zrezygnować z zakupu jakiegoś produktu, ponieważ jego użytkownikiem albo nawet ambasadorem został ktoś, do kogo nie czujesz sympatii?

Istnieje całe prawo reklamowe, które reguluje granice, których reklamodawcy nie mogą przekroczyć, więc na szczęście istnieje narzędzie, dzięki któremu możemy się bronić przed nieuczciwymi sprzedawcami. Manipulacja w reklamie jest sposobem na to, byśmy zdecydowali się wybrać konkretne produkty, balansując często na granicy prawa.

Perswazja a manipulacja

Jaka jest definicja reklamy? Za Wikipedią: Jest to informacja o produkcie, która została połączona z komunikatem perswazyjnym. Natomiast perswazja to sztuka przekonania kogoś do naszych racji. Czym się różni perswazja od manipulacji? Tym, że w dłuższej perspektywie skutki przekonania jednostki do czegoś nie mogą zaszkodzić przekonanemu do naszej racji odbiorcy komunikatu.

Czy zakup konkretnego produktu szkodzi? Z założenia sam zakup nie, zwiększony stan posiadania raczej nie przyczynia się do szkodliwości. Ale z czym wiąże się zwiększony stan posiadania? Istnieje kilka aspektów: psychologiczny, majątkowy.

Aspekt psychologiczny dotyczy tego, co dzieje się w głowie odbiorcy, który zostaje wystawiony na komunikat reklamowy.

Aspekt majątkowy związany jest z umniejszeniem stanu posiadania środków finansowych. Osoby, które potrzebują zakupić jakiś przedmiot czy usługę, często nie są w stanie zapanować nad tą potrzebą nawet w sytuacji, gdy ich na to nie stać. Natychmiastowa gratyfikacja uspokaja ich, ale również jest często przyczyną zaciągania pożyczek i kredytów, które znów wpływają na aspekt psychologiczny.

Zatem do czego nakłaniają producenci? Do czego się odwołują? O tym już wkrótce.