Kasza jaglana - Właściwości

Właściwości kaszy jaglanej są przyczyną jej rosnącej popularności. Coraz większa grupa społeczeństwa interesuje się zdrową żywnością. Ludzie poszukują alternatyw, które pozwolą im zminimalizować ilość substancji chemicznych w ich codziennej diecie. Robią to często z obawy o własne zdrowie, a przede wszystkim życie. Wiele osób próbuje powrócić do "korzeni" - odnaleźć najprostsze, najbardziej sprawdzone przez setki, a nawet tysiące lat produkty i przepisy. W tych poszukiwaniach często docierają do kaszy, która powstaje z prosa właściwego - tą kaszą jest właśnie kasza jaglana. Właściwości tej kaszy są doceniane zarówno w medycynie zachodniej, jak i w medycynie wschodniej.

Kasza jaglana według medycyny chińskiej i według medycyny Zachodu

Kasza jaglana według medycyny chińskiej ma naturę termiczną lekko ochładzającą do neutralnej i ma zbawienny wpływ na organy takie jak śledziona, żołądek, nerki. Chińska medycyna przypisuje nieprażonej kaszy jaglanej właściwości ochładzające i gaszące pragnienie, także nawilżające suchość i odbudowujące Yin. Natomiast kasza jaglana po uprażeniu ma ponoć wspomagać wydalanie wilgoci. Prażona kasza jaglana ma być szczególnie pomocna dla osób, które zmagają się z biegunką, opuchlizną, cellulitem czy wystającym brzuchem przy szczupłej budowie ciała.

Według medycyny Zachodu jest ona wspaniałym źródłem energii. W 100g surowej kaszy jaglanej znajduje się 378 kcal. Osoby pozostające na diecie nie muszą się tym faktem przejmować, gdyż ilość ta jest bardzo sycąca, a jej niesamowite właściwości na pewno pozytywnie wpłyną na ciało i umysł. W 100g kaszy gryczanej odnajdziemy 11,0 g białka, 4,2 g tłuszczów, 72,9 g węglowodanów. Błonnik stanowi aż 8,5 grama (to 8,5%). Składnikiem, który stanowi główne źródło energii jest w kaszy jaglanej skrobia - stanowiąca około 65%. Kasza jaglana nie zawiera glutenu i działa zasadotwórczo, co oznacza, że odkwasza organizm.

Te proporcje i ten skład oznaczają, że kasza jaglana posiada najlepszą zawartość aminokwasów ze wszystkich kasz. Szczególnie warta podkreślenia jest wysoka zawartość tryptofanu, który stanowi źródło pełnowartościowego białka. Kasza jaglana zawiera wiele witamin z grupy B, jak również minerałów, takich jak żelazo, magnez, mangan, cynk czy miedź. Minerały te są szczególnie istotne podczas intensywnego okresu w naszym życiu - ciężkiej pracy fizycznej, intensywnych treningów, wzmożonego wysiłku umysłowego, osłabienia organizmu czy po prostu stresu. Można więc powiedzieć, że znakomite właściwości kaszy jaglanej są tak uniwersalne, że można ją polecić każdemu. Proso, z którego powstaje kasza jaglana zawiera również krzemionkę, która nie występuje bardzo powszechnie jako składnik pokarmu, natomiast ma ona właściwości wzmacniające włosy, paznokcie oraz poprawia stan stawów.